Urmăreşte Jurnalul pe Discover Adaugă Jurnalul ca sursă preferată Ce trebuie să știi despre ardei iute și cancer, înainte să renunți la mâncarea picantă Un subiect intens căutat în ultimele zile, legătura dintre consumul de ardei iute și cancer, a fost readus în atenție de o meta-analiză publicată în Frontiers in Nutrition, care arată un risc de aproape trei ori mai mare de cancer esofagian la consumatorii excesivi. În același timp, alte studii ample arată exact opusul.
Meta-analiza aflată în centrul discuției a fost publicată încă din 2022 în jurnalul științific Frontiers in Nutrition, semnată de cercetătorii Changchang Chen, Man Zhang, Xutong Zheng și Hongjuan Lang, de la Universitatea Medicală Militară a Patra Armată, din Xi’an, China. Studiul a fost readus în atenția publică internațională prin ScienceDaily, în luna iulie a acestui an. Cercetătorii au analizat 14 studii observaționale de tip caz-control, cu un total de 11.
310 participanți, dintre care 5. 009 fuseseră diagnosticați cu cancere ale tractului gastrointestinal. Rezultatul principal: persoanele din categoria cu cel mai mare consum de ardei iute au avut un risc cu 64% mai mare de a dezvolta cancere gastrointestinale, comparativ cu cele din categoria cu cel mai mic consum.
Cea mai puternică asociere a fost observată pentru cancerul esofagian, al șaselea cel mai agresiv tip de cancer la nivel mondial, conform statisticilor citate în cercetare. Consumatorii intensivi de ardei iute au avut un risc de aproape trei ori mai mare (raport de risc de 2,71) de a dezvolta acest tip de cancer, comparativ cu cei care consumau puțin sau deloc. În schimb, cercetătorii nu au găsit o asociere statistic semnificativă între consumul de ardei iute și cancerul gastric sau cel colorectal, deși pentru cancerul gastric s-a observat o tendință, nesemnificativă statistic, spre un risc mai mare (aproximativ 77%).
Un detaliu important: riscul a variat semnificativ în funcție de regiune. Studiile din Asia, Africa și America de Nord au arătat riscuri mai mari, în timp ce cele din Europa și America de Sud au arătat, dimpotrivă, un risc mai scăzut — ceea ce sugerează că obiceiurile alimentare locale (tipul de ardei, modul de preparare, alți factori din dietă) influențează semnificativ rezultatul. Ardeii iuți conțin capsaicină, compusul bioactiv responsabil de senzația de „iute” și de multe dintre proprietățile antioxidante și antiinflamatorii atribuite acestor plante.
Paradoxal, chiar acest compus ar putea fi implicat și în mecanismul de risc: cercetătorii citează dovezi conform cărora capsaicina poate facilita creșterea și migrarea celulelor din carcinomul scuamos esofagian și din cancerul de colon, în studii de laborator. Ipoteza principală a autorilor este legată de iritația cronică: expunerea repetată și pe termen lung a țesutului esofagian la capsaicină ar putea crea o inflamație persistentă, care, în timp, poate favoriza apariția modificărilor celulare precanceroase. Autorii studiului subliniază însă clar că datele disponibile nu demonstrează o relație cauzală directă.
Toate cele 14 studii incluse sunt observaționale, se bazează pe consumul auto-raportat de participanți, iar factori de confuzie (precum consumul de alcool, fumatul sau temperatura la care e consumată mâncarea picantă) nu pot fi complet eliminați din calcul. În timp ce meta-analiza din Frontiers in Nutrition privește riscul specific de cancer al tractului digestiv la consum excesiv, alte cercetări ample, la scară populațională, arată un tablou diferit, chiar opus, atunci când vine vorba despre consumul moderat, regulat. O analiză prezentată în 2020 la sesiunile științifice ale American Heart Association, condusă de cardiologul Bo Xu de la Cleveland Clinic, a combinat datele a patru studii mari din Statele Unite, Italia, China și Iran, cu peste 570.
000 de participanți în total.